We hebben een topseizoen achter de rug met onze b&b, maar toch word ik op de een of andere manier onrustig van dit soort aanbevelingen. Onderaan de email staan ook nog fijntjes de (lagere) prijzen van dichtbijzijnde collega's vermeld. Door een schuifbalkje te bewegen, kun je zien met hoeveel extra boekingen een bepaalde korting op gaat leveren.
Wanneer het aantal reserveringen van je accommodatie achterblijft of tegenvalt, zou je kunnen overwegen om dit prijs-advies op te volgen. En dus mee te gaan in het geven van korting. Misschien heb je het zelfs al gedaan. Op zich begrijpelijk.
"Door het verlagen van de prijs per overnachting, verlaag je onbedoeld ook de waarde van je accommodatie"
Behalve de kans op meer boekingen op korte termijn, heeft het verlagen van je prijs echter ook minder gunstige bijwerkingen op de langere termijn. Bijwerkingen waar je niet op zit te wachten.
De prijs per overnachting heb je namelijk ooit zelf vastgesteld. In alle redelijkheid. Rekening houdend met onkosten voor promotie, schoonmaak, verwarming, stroom en onderhoud. Wellicht heb je ook gekeken naar aanbieders in je directe omgeving.
Natuurlijk, een vermelding op een OTA is in principe gratis. Maar wanneer mensen daadwerkelijk boeken, ben je direct al 10 tot 15% kwijt over je prijs per nacht. Persoonlijk zie ik in het hoogseizoen liever dat mensen rechtstreeks via de eigen website boeken. Dat scheelt in ons geval (2 verhuurobjecten van ieder 75 euro/nacht) tussen 750 tot 1000 euro aan commissie!
Daarom gebruiken we de vermelding alleen in het voor- en naseizoen, wanneer de kans op een boeking beduidend lager is. In die periode vinden we het niet erg om een percentage af te dragen in ruil voor extra boekingen. Een win-win situatie.
85% van onze reserveringen deze zomer kwamen via de eigen website binnen. Nul commissie dus. Het geld dat we daardoor besparen, besteden we aan leukere dingen ;-) Voorwaarde is wel dat het boekingsproces op de website gebruikersvriendelijk èn mobiel-bestendig is. Anders haken bezoekers af en kost het je gasten.
"In het voor- en naseizoen vinden we het niet erg om een percentage af te dragen in ruil voor extra boekingen. Een win-win situatie."