OTA's een vloek of een zegen?

Voorkom onnodig veel commissie betalen voor je boekingen

Als jouw accommodatie op een OTA (Online Travel Agency) staat zoals Booking, Airbnb of Expedia, ben je vast wel bekend met de aanbevelingen van deze websites. Met grote regelmaat komen ze in je mailbox.
'Verlaag je prijs met 20% en krijg 15 extra boekingen' of 'Geef 30% korting en ontvang 2x meer aanvragen'

We hebben een topseizoen achter de rug met onze b&b, maar toch word ik op de een of andere manier onrustig van dit soort aanbevelingen. Onderaan de email staan ook nog fijntjes de (lagere) prijzen van dichtbijzijnde collega's vermeld. Door een schuifbalkje te bewegen, kun je zien met hoeveel extra boekingen een bepaalde korting op gaat leveren.

Wanneer het aantal reserveringen van je accommodatie achterblijft of tegenvalt, zou je kunnen overwegen om dit prijs-advies op te volgen. En dus mee te gaan in het geven van korting. Misschien heb je het zelfs al gedaan. Op zich begrijpelijk.

"Door het verlagen van de prijs per overnachting, verlaag je onbedoeld ook de waarde van je accommodatie"

Behalve de kans op meer boekingen op korte termijn, heeft het verlagen van je prijs echter ook minder gunstige bijwerkingen op de langere termijn. Bijwerkingen waar je niet op zit te wachten.

De prijs per overnachting heb je namelijk ooit zelf vastgesteld. In alle redelijkheid. Rekening houdend met onkosten voor promotie, schoonmaak, verwarming, stroom en onderhoud. Wellicht heb je ook gekeken naar aanbieders in je directe omgeving.

argumenten

drie redenen om geen korting weg te geven

VERMINDERING VAN WAARDE

Door het verlagen van die prijs, verlaag je ook de waarde van je accommodatie (in de perceptie van de gast). Onbedoeld geef je het signaal af dat de prijs niet echt ergens op gebaseerd is. Blijkbaar kan het ook voor 30% minder. Dat maakt het onwaarschijnlijk dat gasten een volgende keer bereid zijn de 'normale' prijs te betalen. Ook al is dat wèl de echte waarde.

LAGERE MARGE TOTAAL

De omzet per nacht gaat omlaag door de korting, maar de kosten zullen gelijk blijven. Om gelijke marge te behouden, heb je dus een hogere bezetting nodig. Een lastige opgave, want teruglopende reserveringen zijn meestal het motief voor korting.

PRIJS GEEN OBSTAKEL

Als jouw accommodatie een meerwaarde heeft t.o.v. andere aanbieders, hoeft prijs helemaal geen obstakel te zijn. En is korting dus ook niet nodig. Als je maar kraakhelder kunt maken wat die meerwaarde is! Overigens: jezelf onderscheiden van de rest op een OTA is nauwelijks mogelijk. Ook al ben je nog zo uniek. Alle vermeldingen zijn opgesteld volgens een vaste standaard en opmaak. Dat maakt een OTA zo overzichtelijk.

Bespaar geld

Natuurlijk, een vermelding op een OTA is in principe gratis. Maar wanneer mensen daadwerkelijk boeken, ben je direct al 10 tot 15% kwijt over je prijs per nacht. Persoonlijk zie ik in het hoogseizoen liever dat mensen rechtstreeks via de eigen website boeken. Dat scheelt in ons geval (2 verhuurobjecten van ieder 75 euro/nacht) tussen 750 tot 1000 euro aan commissie!

Daarom gebruiken we de vermelding alleen in het voor- en naseizoen, wanneer de kans op een boeking beduidend lager is. In die periode vinden we het niet erg om een percentage af te dragen in ruil voor extra boekingen. Een win-win situatie.

85% van onze reserveringen deze zomer kwamen via de eigen website binnen. Nul commissie dus. Het geld dat we daardoor besparen, besteden we aan leukere dingen ;-) Voorwaarde is wel dat het boekingsproces op de website gebruikersvriendelijk èn mobiel-bestendig is. Anders haken bezoekers af en kost het je gasten.

"In het voor- en naseizoen vinden we het niet erg om een percentage af te dragen in ruil voor extra boekingen. Een win-win situatie."

Meer blogs

Read more +15 maart 2019 By Mike in Algemeen, Conversie, Online Marketing, Social Media

Verhoog het bereik van Facebook berichten voor camping en bed en breakfast

Vijf tips om (gratis) meer mensen te bereiken met Facebook berichten.
Read more +03 december 2018 By Mike in Algemeen, Beveiliging, Conversie, Web Design

Checklist 2019 voor gebruikers-vriendelijke accommodatie website

7 basisprincipes waaraan iedere accommodatie website zou moeten voldoen om in 2019 beter gevonden te worden in Google en bezoekers om te zetten in daadwerkelijke boekingen.
Read more +01 september 2018 By YD Webdesign in Algemeen, Conversie, Online Marketing, Web Design

Optimaliseren van content met longtail zoektermen om hoger in Google te komen

Google heeft onderzoek gedaan naar de manier waarop mensen zoeken naar een accommodatie. Eén van de trends is gebruik van longtail zoektermen, een kans voor verdere optimalisatie.
TOP