Checklist website 2020

Is jouw accommodatie website klaar voor nieuwe gasten in 2020?

Word jouw website getoond in de zoekresultaten in 2020? Zullen bezoekers overgaan tot het maken van een reservering op de website? Hier zijn 7 basisprincipes waaraan iedere accommodatie website moet voldoen in 2020 om online bezoekers om te zetten in daadwerkelijke boekingen.

Voor veel mensen die niet bekend zijn met een accommodatie, is het internet dè manier om meer te weten te komen over een b&b, camping of hotel. Ze zoeken daarbij steeds gerichter en verwachten dat de websites die ze aanklikken in de zoekresultaten snel en duidelijk antwoord geven op de dingen die zij belangrijk vinden.

Hoe beter je erin slaagt om die duidelijkheid te bieden, hoe groter de kans is dat de online bezoeker overgaat tot het maken van een reservering. Omgekeerd werkt het ook: je verkleint de conversie-kans aanzienlijk indien de website die informatie niet op een presenteerblaadje aanbiedt.

En dat laatste betekent: Baat het niet, dan schaadt het.. wèl! Google zal bij gelijkwaardige inhoud, voorrang geven aan de meest gebruikersvriendelijke website.

"Online bezoekers willen snel en duidelijk informatie kunnen vergelijken tijdens hun zoektocht naar een passende accommodatie."

Snelle checklist

voor meer conversie op accommodatie website

De landingspagina of homepage wordt snel geladen.

Duurt het tonen van de homepage langer dan 3 seconden? Dan laat Google liever andere websites zien die wèl snel geladen worden. Het is irritant voor gebruikers als dit te lang duurt en Google wil gebruikers te vriend houden (zodat zij de zoekmachine blijven gebruiken).

De navigatie is on-page

Er staan niet alleen menu keuzes bovenaan de pagina, maar ook in de content zelf. Topmenu's zijn onoverzichtelijk op mobiele apparaten en daardoor niet erg gebruikersvriendelijk voor de meeste bezoekers. Wees een goede online gastheer/vrouw en geef steeds on-page menu-opties om de scrollende bezoeker op weg te helpen.

De content is up-to-date en waarheidsgetrouw.

Een open deur? Misschien, maar gedateerde informatie schept nu eenmaal geen vertrouwen. Een tarieflijst van een jaar geleden, een laatste blogpost van 7 maanden terug.. Dit soort kleine dingetjes kunnen reden zijn voor bezoekers om de website te verlaten.

Duidelijke reserveer knop

Op iedere pagina dient een duidelijke zichtbare button aanwezig te zijn om een reservering te maken. Opvallend in kleur, vorm of afmeting. Dit is het ultieme doel van de website, en niet iets waar de bezoeker naar moet zoeken.

De website is beveiligd d.m.v. SSL

Een SSL certificaat is de nieuwe standaard en een belangrijke factor voor weergave in de zoekresultaten. Geef Google maar eens een willekeurige zoekopdracht en bekijk de resultaten: daar staan alleen nog maar websites die met https://... beginnen.

Reviews, reviews en reviews

Recensies van gasten zijn makkelijk te vinden op opvallende plaatsen en in een herkenbare opmaak. De gemiddelde website bezoeker leest minimaal 7 reviews over de accommodatie voordat hij/zij overgaat tot actie. Verzamel deze dus aktief en zorg ervoor dat ze overal te zien zijn.

Analytics

Je hebt inzicht in online statistieken en surfgedrag op de website. Zonder deze gegevens tast je in het duister omtrent een belangrijk aspect van een accommodatie website: wat is de conversie-ratio? Oftewel, hoeveel bezoekers heb je gemiddeld nodig voor een reservering?

"Ook afbeeldingen in een onnodig hoge resolutie worden opgemerkt door Google en kost rankingpunten. Dat een website geschikt moet zijn voor weergave op mobiele apparaten lijkt me vanzelfsprekend. Dat stond in 2015 al op het lijstje ;-)"

Meer blogs

Read more +23 september 2019 By Mike in Algemeen, Online Marketing

Email marketing voor promotie van camping of accommodatie

Zoek je naar een manier om zonder groot budget effectieve promotie te maken? Start met email marketing en volg deze 5 tips.
Read more +15 maart 2019 By Mike in Algemeen, Conversie, Online Marketing, Social Media

Verhoog het bereik van Facebook berichten voor camping en bed en breakfast

Vijf tips om (gratis) meer mensen te bereiken met Facebook berichten.
Read more +10 oktober 2018 By YD Webdesign in Algemeen, Conversie, Online Marketing, Web Design

OTA’s (Booking etc.) een vloek of een zegen?

Als jouw accommodatie op een OTA (Online Travel Agency) staat zoals Booking, Airbnb of Expedia, ben je vast wel bekend met de aanbevelingen van deze websites. Moet je meegaan in het geven van kortingen?
TOP