Reviews en sterren-beoordelingen

Samen met de tarieven de best bekeken items op de website

Reviews van gasten zijn samen met de tarieven, de best bekeken items op een accommodatie website. Bezoekers lezen graag een beoordeling van iemand die er geen belang bij heeft om jouw accommodatie te promoten. Iemand met wie zij zich verbonden voelen.

‘Je merk is wat mensen over jou zeggen als je niet in de kamer bent’ (Jeff Bezos, Amazon). Oftewel, de mening van een gast zegt zoveel meer over een camping of b&b dan de gastheer/vrouw zelf. OTA’s als Booking of Tripadvisor weten dit, en bieden hun gebruikers daarom een uitgebreide review mogelijkheden. Deze reviews verschijnen daarna op alle mogelijke plekken op de website en in de zoekresultaten.

Plaats enkele reviews zo dat de bezoeker die snel in het vizier krijgt. Als het even kan zelfs binnen 7 seconden. Dat is namelijk de tijd waarin zij beslissen om op je website te blijven of die te verlaten. Laat ze er niet naar hoeven zoeken.

"86% laat zich online beïnvloeden door reviews bij het maken van een beslissing. 33% leest 6 reviews of meer!"

Lokale zoekresultaten

Beoordeling direct zichtbaar in zoekmachine

Wist je dat Google ook reviews/sterren laat zien in de lokale zoekresultaten? Een prima kans om nog meer op te vallen bij mensen die op zoek zijn naar een accommodatie in de buurt. Deze beoordelingen zijn afkomstig uit de informatie die Google o.a. via Google Maps verzamelt. Daar is het voor jouw gasten heel gemakkelijk om een review te plaatsen in de Google Maps app. Afhankelijk van persoonlijke instellingen vraagt Google er zelf al om. En anders kun je ze erop attenderen.

Stuur je gasten na hun verblijf per email een bedankje met de vraag of ze een online review willen plaatsen. Om het zo gemakkelijk mogelijk te maken, beschrijf je precies hoe ze de review op Google kunnen plaatsen.

Negatieve review?

Let op, de impact van een negatieve review kan groot zijn. Mijn vrouw had laatst tijdens een restaurant actie twee vouchers gekocht om samen ergens te gaan eten. Zij had al een restaurant in gedachten maar toen ze daar wilde reserveren, las ze een aantal negatieve reacties. Dit heeft haar doen besluiten om niet te reserveren. Ze wilde immers niet het risico lopen dat het zou tegenvallen. Het oordeel van de ‘ervaringsdeskundigen’ wordt blijkbaar hoger aangeschreven dan de zorgvuldig geschreven promotie van het restaurant zelf!

Wat ik hiermee wil zeggen is dat de kwaliteit van de accommodatie altijd de eerste prioriteit verdient en 100% in orde moet zijn. Maar dat is vanzelfsprekend toch? Reviews zijn slechts een manier om meer mensen te bereiken en ervan op de hoogte te brengen, niet andersom.

"Altijd reageren op een mindere review! Bedenk wat je wil uitstralen naar je toekomstige gasten die ook meelezen. Probeer niet je gelijk te halen en blijf netjes."

Meer blogs

Read more +15 maart 2019 By Mike in Algemeen, Conversie, Online Marketing, Social Media

Verhoog het bereik van Facebook berichten voor camping en bed en breakfast

Vijf tips om (gratis) meer mensen te bereiken met Facebook berichten.
Read more +03 december 2018 By Mike in Algemeen, Beveiliging, Conversie, Web Design

Checklist 2019 voor gebruikers-vriendelijke accommodatie website

7 basisprincipes waaraan iedere accommodatie website zou moeten voldoen om in 2019 beter gevonden te worden in Google en bezoekers om te zetten in daadwerkelijke boekingen.
Read more +10 oktober 2018 By YD Webdesign in Algemeen, Conversie, Online Marketing, Web Design

OTA’s (Booking etc.) een vloek of een zegen?

Als jouw accommodatie op een OTA (Online Travel Agency) staat zoals Booking, Airbnb of Expedia, ben je vast wel bekend met de aanbevelingen van deze websites. Moet je meegaan in het geven van kortingen?
TOP