‘Je merk is wat mensen over jou zeggen als je niet in de kamer bent’ (Jeff Bezos, Amazon). Oftewel, de mening van een gast zegt zoveel meer over een camping of b&b dan de gastheer/vrouw zelf. OTA’s als Booking of Tripadvisor weten dit, en bieden hun gebruikers daarom een uitgebreide review mogelijkheden. Deze reviews verschijnen daarna op alle mogelijke plekken op de website en in de zoekresultaten.
Plaats enkele reviews zo dat de bezoeker die snel in het vizier krijgt. Als het even kan zelfs binnen 7 seconden. Dat is namelijk de tijd waarin zij beslissen om op je website te blijven of die te verlaten. Laat ze er niet naar hoeven zoeken.
"86% laat zich online beïnvloeden door reviews bij het maken van een beslissing. 33% leest 6 reviews of meer!"
Wist je dat Google ook reviews/sterren laat zien in de lokale zoekresultaten? Een prima kans om nog meer op te vallen bij mensen die op zoek zijn naar een accommodatie in de buurt. Deze beoordelingen zijn afkomstig uit de informatie die Google o.a. via Google Maps verzamelt. Daar is het voor jouw gasten heel gemakkelijk om een review te plaatsen in de Google Maps app. Afhankelijk van persoonlijke instellingen vraagt Google er zelf al om. En anders kun je ze erop attenderen.
Stuur je gasten na hun verblijf per email een bedankje met de vraag of ze een online review willen plaatsen. Om het zo gemakkelijk mogelijk te maken, beschrijf je precies hoe ze de review op Google kunnen plaatsen.
Let op, de impact van een negatieve review kan groot zijn. Mijn vrouw had laatst tijdens een restaurant actie twee vouchers gekocht om samen ergens te gaan eten. Zij had al een restaurant in gedachten maar toen ze daar wilde reserveren, las ze een aantal negatieve reacties. Dit heeft haar doen besluiten om niet te reserveren. Ze wilde immers niet het risico lopen dat het zou tegenvallen. Het oordeel van de ‘ervaringsdeskundigen’ wordt blijkbaar hoger aangeschreven dan de zorgvuldig geschreven promotie van het restaurant zelf!
Wat ik hiermee wil zeggen is dat de kwaliteit van de accommodatie altijd de eerste prioriteit verdient en 100% in orde moet zijn. Maar dat is vanzelfsprekend toch? Reviews zijn slechts een manier om meer mensen te bereiken en ervan op de hoogte te brengen, niet andersom.
"Altijd reageren op een mindere review! Bedenk wat je wil uitstralen naar je toekomstige gasten die ook meelezen. Probeer niet je gelijk te halen en blijf netjes."