Navigeren met scroll en swipe

Ons surfgedrag is nogal veranderd, jouw website ook?

In dit mobiele tijdperk is het surfgedrag van online bezoekers heel anders dan pakweg 5 jaar geleden. Op een mobiel scherm navigeer je namelijk heel anders dan wanneer je achter een brede monitor zit. Een groot verschil is het veelvuldig gebruik van de scrollfunctie op mobiele apparaten. Wat kun je doen om hier op in te spelen?

‘In het menu staat wat wij allemaal aanbieden, kijk maar of er iets voor je tussenstaat‘. Dat is wat veel camping- en b&b websites (na een welkomst-tekst) tegen hun bezoekers zeggen. Vervolgens moet de bezoeker zelf op zoek naar zijn/haar specifieke informatie. Als dit niet meteen lukt verhoog je de kans dat de bezoeker afhaakt. Op een mobiel scherm betekent dit eerst terugscrollen om het menu te kunnen openen. Extra handelingen waar luie (excusez le mot) bezoekers niet op zitten te wachten!

Besef dat niet iedere bezoeker is op zoek naar dezelfde informatie. Zeker als je meerdere mogelijkheden hebt qua verhuur bijvoorbeeld, dan komen er ook verschillende type mensen op de website. Gasten met een eigen caravan hebben andere vragen dan mensen die een glamping safaritent huren. Toch krijgen deze mensen vaak exact dezelfde informatie te zien.

"Alle opties in een topmenu zetten, is niet (meer) gebruikersvriendelijk voor zo'n 60% van je bezoekers (percentage mobiele gebruikers)."

Online gastheerschap

Loods je bezoekers door de website

Vraag je af naar welke specifieke informatie jouw bezoekers op zoek kunnen zijn. Geef op de landingspagina direkt 2 of 3 keuzes in de vorm van een button of nog beter, een optische link. Wees zuinig met het aantal opties om keuzestress te vermijden.

Vervolgens is het belangrijk dat je content-pagina’s niet ‘doodlopen’. Doodlopende pagina’s hebben geen vervolg, waardoor men terug moet naar het menu om andere pagina's te kunnen bekijken. Als je een boek leest, ga je toch ook niet steeds terug naar de inhoudsopgave? Waarom zou je dat online dan wel doen? Zorg dat iedere webpagina een logische vervolgkeuze heeft naar een volgende pagina. Bedenk daarbij steeds wat de bezoeker op dat moment waarschijnlijk wil weten en plaats die keuze op de juiste plek.

Stel je hebt 2 accommodatie mogelijkheden: safaritenten en mobile homes. Door die keuze direct na de intro tekst op de landingspagina te zetten, help je bezoekers direct in de goede richting. Op de mobile home pagina staat een linkje naar de indeling. Onderaan de pagina geef je een optie naar (specifieke) tarieven of beschikbaarheid van de mobile homes. Vanaf de pagina met tarieven kunnen mensen doorklikken naar het reserveringsformulier.

Op deze manier loods je bezoekers door de website heen, in plaats van dat ze het zelf moeten uitzoeken. Voilà gebruikersvriendelijkheid! Het geeft je website een prettige flow, en bezorgt bezoekers al direct een eerste positieve ervaring met je accommodatie.

"Website bezoekers zijn niet op zoek naar algemene informatie, zij zoeken relevante informatie."

Meer blogs

Read more +15 maart 2019 By Mike in Algemeen, Conversie, Online Marketing, Social Media

Verhoog het bereik van Facebook berichten voor camping en bed en breakfast

Vijf tips om (gratis) meer mensen te bereiken met Facebook berichten.
Read more +03 december 2018 By Mike in Algemeen, Beveiliging, Conversie, Web Design

Checklist 2019 voor gebruikers-vriendelijke accommodatie website

7 basisprincipes waaraan iedere accommodatie website zou moeten voldoen om in 2019 beter gevonden te worden in Google en bezoekers om te zetten in daadwerkelijke boekingen.
Read more +10 oktober 2018 By YD Webdesign in Algemeen, Conversie, Online Marketing, Web Design

OTA’s (Booking etc.) een vloek of een zegen?

Als jouw accommodatie op een OTA (Online Travel Agency) staat zoals Booking, Airbnb of Expedia, ben je vast wel bekend met de aanbevelingen van deze websites. Moet je meegaan in het geven van kortingen?
TOP