Optimaliseren voor Google

Hoger in Google door trend te volgen van longtail zoektermen

Bovenaan in de zoekopdrachten, dat wil iedere accommodatie eigenaar! Google heeft onlangs een grootschalig onderzoek gedaan naar de manier waarop mensen zoeken naar een vakantie accommodatie. Dat levert waardevolle inzichten op waarmee je de SEO van je website verder kunt verbeteren.

Het is goed om te weten hoe de huidige potentiële gast zoekt op Google. Dat is behoorlijk veranderd in vergelijking met zo'n 5 jaar geleden. Zoektermen als 'camping Frankrijk' of 'bnb Nederlanders' waren ooit hot, maar die tijden zijn voorbij.

De internet-gebruiker merkt nu dat Google steeds beter begrijpt wat de bedoeling is. Door de zoekopdracht beter te specificeren worden de antwoorden veel relevanter. In een recente studie van de Think Tank van Google, waarbij miljoenen zoekopdrachten voor accommodaties werden vergeleken, komen een paar interessante dingen aan het licht.

"Het gebruik van zogeheten longtail-zoekopdrachten is met meer dan 50% toegenomen sinds 2016."

Volgens Google is het gebruik van zogeheten longtail-zoekopdrachten met meer dan 50% toegenomen sinds 2016. Tegenwoordig zoekt men met 'camping aan zee in de buurt van stad X met Nederlandse eigenaren' of 'b&b met zwembad dat geschikt is voor kinderen van 4 tot 12 jaar'.

In onderstaande grafiek zie je het belang van het optimaliseren voor longtail zoekopdrachten. Duidelijk is dat de kans op conversie stijgt bij het toepassen van longtail optimalisatie. Reden hiervoor is minder concurrentie en meer relevantie. Maar hoe kunnen eigenaren van accommodaties hiervan profiteren? Oftewel, met welke aanpassing wordt je beter gevonden door mensen die eigenlijk op zoek zijn naar jouw accommodatie?

TREND: TOENAME VAN LONGTAIL ZOEKTERMEN VAN MEER DAN 50% SINDS 2016

TIP:
Zorg dat de longtail-zoekopdrachten terugkomen in de content van je website. In spreektaal dus. En niet alleen in teksten, maar gebruik de zoekopdrachten ook in de titels van je pagina's en bestandsnamen van afbeeldingen.

Is de naam van jouw logo afbeelding nog steeds logo_01.jpg ? Wijzig dan de bestandsnaam bijvoorbeeld in camping-aan-middelandse-zee-met-zwembad-in-de-buurt-van-Beziers-logo.jpg en upload de afbeelding opnieuw naar de website.

TREND: HET ZOEKEN NAAR ACTIES IS MET 70% GESTEGEN IN DE AFGELOPEN 2 JAAR

TIP:
Vooral op mobiele apparaten is de stijging enorm! Geen paniek, je hoeft echt niet meteen geld weg te gaan geven. Probeer bezoekers wel een extra reden te geven om voor jouw accommdatie te kiezen. Vooral bij de prijsvermelding. Vermeld bijvoorbeeld een extra service bij de tarieven.

Is jouw tarief per week €750,00 ? Wijzig dit dan bijvoorbeeld in tarief per week 750 euro incl. gratis gebruik van kano (zomeractie). Wist je trouwens dat een euroteken de prijs hoger maakt in de perceptie van de lezer?

Bonustip

Gebruik gewone spreektaal

Voorkom wollig taalgebruik op je website en gebruik niet teveel superlatieven en bijvoegelijke naamwoorden in teksten en beschrijvingen. Het maakt de website ongeloofwaardig. Teksten als "Ons verbluffende en uniek gesitueerde zwembad is onlangs geheel gerenoveerd tot een zeer hoge specificatie." dragen niet bij aan een betere ranking. Bezoekers willen aangesproken worden op de manier die je ook in het dagelijks leven zou gebruiken.

Meer blogs

Read more +15 maart 2019 By Mike in Algemeen, Conversie, Online Marketing, Social Media

Verhoog het bereik van Facebook berichten voor camping en bed en breakfast

Vijf tips om (gratis) meer mensen te bereiken met Facebook berichten.
Read more +03 december 2018 By Mike in Algemeen, Beveiliging, Conversie, Web Design

Checklist 2019 voor gebruikers-vriendelijke accommodatie website

7 basisprincipes waaraan iedere accommodatie website zou moeten voldoen om in 2019 beter gevonden te worden in Google en bezoekers om te zetten in daadwerkelijke boekingen.
Read more +10 oktober 2018 By YD Webdesign in Algemeen, Conversie, Online Marketing, Web Design

OTA’s (Booking etc.) een vloek of een zegen?

Als jouw accommodatie op een OTA (Online Travel Agency) staat zoals Booking, Airbnb of Expedia, ben je vast wel bekend met de aanbevelingen van deze websites. Moet je meegaan in het geven van kortingen?
TOP