Het is goed om te weten hoe de huidige potentiële gast zoekt op Google. Dat is behoorlijk veranderd in vergelijking met zo'n 5 jaar geleden. Zoektermen als 'camping Frankrijk' of 'bnb Nederlanders' waren ooit hot, maar die tijden zijn voorbij.
De internet-gebruiker merkt nu dat Google steeds beter begrijpt wat de bedoeling is. Door de zoekopdracht beter te specificeren worden de antwoorden veel relevanter. In een recente studie van de Think Tank van Google, waarbij miljoenen zoekopdrachten voor accommodaties werden vergeleken, komen een paar interessante dingen aan het licht.
"Het gebruik van zogeheten longtail-zoekopdrachten is met meer dan 50% toegenomen sinds 2016."
Volgens Google is het gebruik van zogeheten longtail-zoekopdrachten met meer dan 50% toegenomen sinds 2016. Tegenwoordig zoekt men met 'camping aan zee in de buurt van stad X met Nederlandse eigenaren' of 'b&b met zwembad dat geschikt is voor kinderen van 4 tot 12 jaar'.
In onderstaande grafiek zie je het belang van het optimaliseren voor longtail zoekopdrachten. Duidelijk is dat de kans op conversie stijgt bij het toepassen van longtail optimalisatie. Reden hiervoor is minder concurrentie en meer relevantie. Maar hoe kunnen eigenaren van accommodaties hiervan profiteren? Oftewel, met welke aanpassing wordt je beter gevonden door mensen die eigenlijk op zoek zijn naar jouw accommodatie?
Voorkom wollig taalgebruik op je website en gebruik niet teveel superlatieven en bijvoegelijke naamwoorden in teksten en beschrijvingen. Het maakt de website ongeloofwaardig. Teksten als "Ons verbluffende en uniek gesitueerde zwembad is onlangs geheel gerenoveerd tot een zeer hoge specificatie." dragen niet bij aan een betere ranking. Bezoekers willen aangesproken worden op de manier die je ook in het dagelijks leven zou gebruiken.