Email marketing

Stuur eens een mailing rond naar (oud)gasten

Met een klein budget effectief promotie te maken? Ook vandaag de dag is een email-lijst van (oud)gasten zeer bruikbaar hiervoor. Dit zijn mensen die al hebben aangegeven dat ze interesse in je accommodatie hebben. In deze adressen zit omzet verborgen.

Maar.. is email niet een beetje achterhaald?

Het klopt dat veel emails tegenwoordig in de prullenbak of spambox belanden. Mensen zijn selectiever geworden in de berichten die ze lezen. Maar het openings-percentage van een mailing naar mensen die je accommodatie (her)kennen, is nog steeds hoog. Gemiddeld ligt dit tussen de 30 en 50%, afhankelijk van de leeftijd van je email-lijst.

Natuurlijk wil je voorkomen dat je in de spam terecht komt. Hieronder 5 tips om zoveel mogelijk mensen te bereiken met email. Een mailing is al interessant als je beschikt over een paar honderd email-adressen van (oud)gasten.

"Goed om te weten: email adressen kunnen overal uit gefilterd worden. Het is niet nodig om ze netjes in een rijtje aan te leveren."

Bereik meer mensen

voorkom dat je email in de spam terecht komt

Maak het persoonlijk

Gebruik consequent niet alleen de naam van je accommodatie in de afzender maar ook je eigen (voor)naam. Op die manier wordt je bericht persoonlijker en is de kans op herkenning en openen van het bericht het grootst.

Creativiteteit wordt beloont

Gebruik een prikkelende zin als onderwerp waarmee je de lezer kunt boeien. Je hoeft hiermee niet de hele inhoud te bechrijven, maar noem bijvoorbeeld één aspect uit het bericht. Verreweg de meeste email zal in eerste instantie binnenkomen op een mobiele telefoon. Omdat hierop vaak niet meer dan 15 tekens worden weergegeven, wil je deze zin niet te lang maken.

To click or not to click

Net zoals je op een webpagina de buttons of klikbare gedeeltes wil laten opvallen, wil je dat ook in een mailing de call-to-action zo duidelijk mogelijk is. Gebruik daarom een specifieke tekst en opvallende kleur voor de button(s). Vermijd keuzestress en wees zuinig met het aantal call-to-actions.

Bla bla bla... boring

Niet alle lezers hebben dezelfde interesse. Realiseer je ook dat als de email geopend wordt, men niet altijd (lees: bijna nooit) tijd/zin heeft om alles eens uitgebreid te lezen. Zet daarom alleen een pakkende samenvatting van de items in de mailing, en plaats langere teksten plus eventuele foto's/filmpjes op aparte webpagina's waarnaar je verwijst. Op die manier blijft het lekker overzichtelijk en kan de ontvanger zelf een keuze maken. Bovendien genereer je zo ook meer traffic naar je website, hetgeen de ranking weer een handje helpt.

Meten is weten

Verstuur de mailing niet met jouw eigen mailprogramma, maar met een speciaal hiervoor bedoeld marketing programma. Hiermee krijg je inzicht in aantal openingen en welke items het meest gelezen zijn. Een ander voordeel van zo'n programma is dat je ook kunt zien bij wie de mail in de spambox is beland. Er is een mogelijkheid om mensen die de email niet hebben geopend, een tweede versie te sturen. Door de titel hierbij iets aan te passen, bereik je weer extra mensen. Zo haal je het meeste rendement uit de adressenlijst.

"Behalve inhoudelijk zijn er ook technische handigheidjes voor een beter bereik. Zo laat je met email authenticatie aan de ontvangende partij weten dat de email daadwerkelijk vanaf jouw email-adres is verzonden."

Zelf doen of uitbesteden?

Natuurlijk kun je een mailing helemaal zelf verzorgen. Gewoon vanuit je eigen email programma. Er zijn echter een aantal voordelen verbonden aan uitbesteden.

  • Inzicht in opening en kliks door marketing statistieken
  • Hogere conversie dan wanneer je het zelf doet (meer reactie/clicks)
  • Herkenbare opmaak en lay-out in stijl van de website
  • Tweede mailing naar mensen die de eerste niet hebben geopend
  • Ingebouwde functie aan/afmelden voor de mailing-lijst (opt-in/out)
  • Mailing blijft online toegankelijk (bv. met link op website)
  • Meeste resultaat uit jouw adressen-lijst

YD Webdesign verzorgt al jaren mailings voor klanten. Je hoeft ons hiervoor alleen de ruwe tekst, afbeeldingen en/of filmpjes toe te sturen. Wij maken er een mooi geheel van en sturen je eerst een test-mailing. Na goedkeuring wordt de mailing netjes bij jouw adressenlijst bezorgd en ontvang je de openingspercentages en andere statistieken.

Meer blogs

Read more +10 september 2019 By Mike in Algemeen, Beveiliging, Conversie, Web Design

Checklist 2020 voor gebruikers-vriendelijke accommodatie website

7 basisprincipes waaraan iedere accommodatie website moet voldoen om in 2020 beter gevonden te worden in Google en bezoekers om te zetten in daadwerkelijke boekingen.
Read more +15 maart 2019 By Mike in Algemeen, Conversie, Online Marketing, Social Media

Verhoog het bereik van Facebook berichten voor camping en bed en breakfast

Vijf tips om (gratis) meer mensen te bereiken met Facebook berichten.
Read more +10 oktober 2018 By YD Webdesign in Algemeen, Conversie, Online Marketing, Web Design

OTA’s (Booking etc.) een vloek of een zegen?

Als jouw accommodatie op een OTA (Online Travel Agency) staat zoals Booking, Airbnb of Expedia, ben je vast wel bekend met de aanbevelingen van deze websites. Moet je meegaan in het geven van kortingen?
TOP