Tijdens het bezoek aan de website en bij het invullen van invoervelden (bv. reserverings- of contactformulier) op een webpagina die niet op HTTPS draait, verschijnt er een melding 'Niet veilig' in de adresbalk. Je kunt je voorstellen dat zo'n melding bezoekers kan afschrikken, en ervan zal weerhouden om verder te gaan.
"Een melding over een onveilige webpagina is bepaald niet bevorderlijk voor de conversie. Installeer daarom een SSL certificaat."
De 'S' in HTTPS staat voor Secure, en geeft aan dat data versleuteld wordt bij gebruik van het internet met je browser. Het maakt hacken van gegevens praktisch onmogelijk. Bij websites die op HTTPS draaien, staat een groen slotje in de adresbalk met de melding 'Veilig'.
Een SSL-certificaat beveiligt je website bij het invoeren van gegevens.
Het is belangrijk om nu over te stappen, omdat steeds meer browsers zullen controleren op beveiligde verbindingen. Bovendien vergroot een SSL-certificaat de online vindbaarheid. Google waardeert beveiligde websites namelijk met hogere zoekresultaten. Het groene slotje van een veilige verbinding geeft vertrouwen.
De website zal het gewoon blijven doen, ook als je niet overstapt. Maar zo'n melding in de browser en op je formulier gaat bepaald niet bijdragen aan de conversie! Bovendien staat het niet erg professioneel. HTTPS zal uiteindelijk de standaard worden, safety first.
De kosten voor een SSL-certificaat verschillen per webhost. Sommigen webhosting bedrijven bieden een gratis SSL-certificaat aan, anderen vragen hier 200 euro per jaar voor. Inclusief de optie om je bedrijfsnaam bij het groene slotje te tonen.
"Het installeren van een SSL-certificaat is een secuur werkje. Je dient alle interne links aan te passen, anders is het certificaat ongeldig. Vergeet niet om ook de standaard url in Analytics te wijzigen."